Dla mnie to cud, że ludzie wciąż wierzą, że Tesla z Elonem Muskiem na czele faktycznie będzie dobrą inwestycją.
Tesla wprowadziła na rynek w USA tańsze wersje dwóch swoich najpopularniejszych samochodów, próbując zwiększyć sprzedaż po wygaśnięciu ważnej ulgi podatkowej w USA.
Przeczytaj: Kolejny spin-off Gry o tron usuwa jeden ważny element
Jednak akcje producenta samochodów spadły o około 4%, ponieważ inwestorzy byli rozczarowani ogłoszeniem. W Stanach Zjednoczonych nowe wersje średniej wielkości samochodu sportowo-użytkowego Model Y i sedana Model 3 są wycenione zaledwie o 5000 USD mniej niż poprzednie wersje.
W obliczu rosnącej konkurencji Tesla traci udział w rynku, ponieważ powoli oferuje nowe, bardziej przystępne cenowo pojazdy, pomimo wprowadzenia w tym roku nowej wersji Modelu Y.
Przeczytaj: Pomoc drogowa i odzyskiwanie auta w Norwegii – to co powinni wiedzieć wszyscy kierowcy
Dyrektor generalny Elon Musk wcześniej obiecywał tańszy samochód, ale porzucił te plany w zeszłym roku, aby skupić się na taksówkach-robotach i robotach humanoidalnych.
„Elon ma talent do nakłaniania ludzi do skupienia się na przyszłości. A dziś widzimy tego minusy” – powiedział James Stanley, analityk makro w StoneX, o reakcji Wall Street.
„To tańszy samochód elektryczny, którego nadejścia praktycznie wszyscy się spodziewali”.
Pomimo nacisku Muska na przedsiębiorstwa zajmujące się sztuczną inteligencją, Tesla jest nadal silnie uzależniona od swojej podstawowej działalności w zakresie produkcji samochodów, która znajduje się pod presją z kilku stron.
Firma boryka się z cięciami we wsparciu rządu USA dla samochodów elektrycznych, konkurencją ze strony chińskich producentów samochodów oraz protestem konsumentów na początku tego roku przeciwko zaangażowaniu Muska w administrację Trumpa.
W lipcu producent samochodów poinformował, że sprzedaż spadła o 12% w drugim kwartale do 22,4 miliarda dolarów – największy spadek od co najmniej dekady – po tym, jak dostawy spadły o 14%.
W zeszłym tygodniu Tesla znalazła się wśród producentów samochodów, którzy odnotowali rekordową sprzedaż samochodów elektrycznych w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Analitycy twierdzą jednak, że boom sprzedaży był spowodowany pośpiechem w zakupach przed wygaśnięciem dotacji rządowej.
Ceny samochodów Tesli dla amerykańskich konsumentów wzrosły w tym miesiącu aż o 7500 USD po tym, jak pod koniec września wygasła amerykańska ulga podatkowa na samochody elektryczne.
Kierownictwo Tesli uznało, że koniec ulgi podatkowej dla nabywców pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych prawdopodobnie zaszkodzi biznesowi.
Niedawno wprowadzone na rynek tańsze modele, które mają częściowo na celu zrekompensowanie utraty odliczenia EV, będą pozbawione niektórych funkcji, które można znaleźć w innych pojazdach Tesli.
W Stanach Zjednoczonych tańsze, okrojone wersje Modelu Y i Modelu 3 będą wycenione odpowiednio na 39 990 USD i 36 990 USD, zgodnie ze stroną internetową Tesli. Nie pojawiły się one od razu na brytyjskiej wersji strony internetowej Tesli.
Najnowsza duża premiera pojazdu Tesli – Cybertruck – przyniosła słabe wyniki, ze sprzedażą w USA na poziomie około 52 000 sztuk od rozpoczęcia dostaw w 2023 roku, według Cox Automotive.
Czytaj dalej Sporten: Legenda Barcelony Jordi Alba jest skończony na Boże Narodzenie