Circular Monday to inicjatywa, która powstała w odpowiedzi na słynnych Black Friday i Cyber Monday. Circular Monday jest antytezą tych nieformalnych świąt przecen i zdobywa coraz więcej zwolenników. Czym jest Circular Monday?
Black Friday, czyli zakupowy szał
Black Friday, czyli Czarny Piątek wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. To nieoficjalne święto sprzedawców i przecen, ponieważ to właśnie w tym dniu sprzedawcy osiągają jeden z największych utargów w roku, a konsumenci mogą kupić towary w promocyjnych cenach. Oprócz Black Friday jest jeszcze Cyber Monday, za którymstoi identyczna idea, z tym że Cybernetyczny Poniedziałek tyczy się zakupów online.
Teraz jest jeszcze Circular Monday. Ten dzień wypada zawsze w poniedziałek poprzedzający Black Friday.
Circular Monday, czyli przeciwnik Black Friday
Grupy sprzeciwiające się Black Friday i Cyber Monday podkreślają, że w dobie niekończącej się nadkonsumpcji jeszcze ważniejsze staje się podkreślanie dobrych praktyk związanych ze świadomą konsumpcją i wspominanie o negatywnych skutkach nadmiernego konsumpcjonizmu dla środowiska. Właśnie dlatego stworzono Circular Monday.
Circular Monday to globalna inicjatywa ogłoszona w 2017 roku, uruchomiona jako kontrapunkt dla Black Friday przez firmy kierujące się zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, na czele z graczami rynkowymi zajmującymi się towarami używanymi. W ciągu ostatnich 5 lat do inicjatywy przyłączyło się ponad 800 firm, organizacji non-profit i liderów opinii z łącznie 30 krajów.
Założeniem Circular Monday jest chęć rozpropagowania świadomego kupowania, czyli dokonywania przemyślanych zakupów i to wtedy, kiedy faktycznie dana rzecz jest nam faktycznie potrzebna. Circular Monday skupia się na trzech aspektach: ponownego użycia, naprawy i wynajmu.