Dlaczego Take-Two chce zapłacić prawie 13 miliardów dolarów twórcy FarmVille?

0
160
Take-Two chce wprowadzić swoje franczyzy na urządzenia mobilne, a Zynga może pomóc. Zdjęcie: Rockstar Games.

Take-Two chce doświadczenia Zyngi w zakresie darmowych gier mobilnych.

Take-Two Interactive właśnie ogłosiło zamiar zakupu firmy Zynga, dewelopera FarmVille, za 12,7 miliarda dolarów, co może być największym przejęciem w historii gier wideo. To absolutnie ogromna transakcja; aby spojrzeć na to z innej perspektywy, przejęcie byłoby o 5 miliardów dolarów wyższe niż zakup firmy-matki producenta Skyrim Bethesda Softworks przez Microsoft za 7,5 miliarda dolarów. Możesz porzucić pieniądze, które Disney zapłacił za Lucasfilm i nadal mieć gotówkę.

Więc co Take-Two dostanie w zamian za pieniądze? Tak, kultowe gry Zynga, takie jak FarmVille, Words With Friends i High Heels! dołączy do własnej listy franczyz Take-Two, która obejmuje Grand Theft Auto, NBA 2K i Civilization. Ale co być może ważniejsze, Take-Two będzie teraz mógł wykorzystać doświadczenie Zyngi w tworzeniu niezwykle popularnych darmowych tytułów mobilnych, dzięki czemu będzie mógł tworzyć nowe hity w oparciu o własne właściwości. W rzeczywistości Zynga będzie nową marką działań mobilnych Take-Two, a obecny dyrektor generalny Zynga, Frank Gibeau, będzie kierował tą organizacją, wskazując potencjalny kierunek mobilnej przyszłości Take Two.

Deweloperzy z całej branży wprowadzają duże franczyzy na urządzenia mobilne i zarabiają na tym dużo pieniędzy. PUBG Mobile było najlepiej zarabiającą grą mobilną na świecie w listopadzie 2021 roku, zarabiając „blisko” 254 miliony dolarów, według Sensor Tower. League of Legends: Wild Rift, zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych wersja przebojowej gry MOBA na komputery PC, w tym samym miesiącu znalazła się w pierwszej dziesiątce pod względem przychodów ze sklepu App Store. Pokémon Go przyniosło ponad 5 miliardów dolarów przychodu od swoich pięcioletnich urodzin w lipcu, poinformowało Sensor Tower. Studio należące do Tencent, które tworzy Call of Duty: Mobile, zarobiło w 2020 roku 10 miliardów dolarów.

Niektórzy z największych wydawców od lat kupują, jak Activision Blizzard kupił producenta Candy Crush King za 5,9 miliarda dolarów w 2015 roku, a EA kupiło Kim Kardashian: Hollywood developer Glu i Golf Clash twórca Playdemic w 2021 roku. Gry mobilne to wielki biznes i nietrudno zauważyć, że Take-Two wypuszcza darmowe mobilne wersje swoich największych franczyz z pomocą Zyngi.

Take-Two dość wyraźnie określił w poniedziałek zamiar obrania tej drogi. „Widzimy ogromny niewykorzystany potencjał, aby przenieść znane konsole i komputery Take-Two na urządzenia mobilne. Jest to inicjatywa o wysokim priorytecie, która zostanie pobudzona przez dodanie wiodących zespołów programistycznych, wydawniczych i operacyjnych firmy Zynga” – Strauss Zelnick, dyrektor generalny Take-Two powiedział w rozmowie z inwestorami w poniedziałek. Take-Two zauważyło również, że przejęcie zapewniło „jasną ścieżkę do przeniesienia gier Take-Two na konsole/PC na urządzenia mobilne” w prezentacji dla inwestorów. (Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w pierwszym kwartale fiskalnym Take-Two w 2023 r., który kończy się 30 czerwca 2022 r.)

Przejęcie Zyngi nie oznacza, że Take-Two po raz pierwszy wprowadzi swoje franczyzy na urządzenia mobilne. W tej chwili możesz na przykład pobrać i grać w Grand Theft Auto III, Vice City i San Andreas na swoim telefonie. Ale są to płatne tytuły w sklepie iOS App Store i prawdopodobnie nie są tak dochodowe, jak niektóre z ogromnych darmowych hitów dostępnych obecnie na rynku. (Take-Two ma już pewne doświadczenie w tej dziedzinie, ze swoją obciążoną mikrotransakcjami wersją NBA 2K na urządzenia mobilne).

A skoro mowa o GTA, nietrudno sobie wyobrazić, że Take-Two chce przełożyć ogromny sukces GTA Online na platformy mobilne, korzystając z wiedzy Zyngi. Pomimo wydania w 2013 roku — i wymogu posiadania Grand Theft Auto V, aby w nią grać (cóż, na razie) — GTA Online pozostało niezwykle popularne. W lutym 2021 r. Take-Two powiedział, że gra „ma więcej graczy w każdym miesiącu i przez cały kalendarz 2020 niż w jakimkolwiek innym roku od jej premiery”, zgodnie z GameSpot. Oferuje również walutę w grze za prawdziwe pieniądze, które okazały się lukratywne; Take-Two wymieniło grę jako jednego z największych kontrybutorów do jej przychodów jeszcze w listopadowym komunikacie o zarobkach.

Oprócz bardzo oczywistej okazji biznesowej — trudno nie zauważyć, że jakiś rodzaj darmowego GTA jest absolutnie ogromnym hitem — Zynga wnosi także wieloletnie doświadczenie we wspieraniu gier. Zynga nadal oferuje wiele darmowych wersji Words With Friends, w tym zarówno „klasyczną” wersję, jak i sequel Words With Friends 2, co wydaje się lepszym sposobem na generowanie długoterminowych przychodów z franczyzy. Wyobraź sobie, że Take-Two i Zynga replikują długoterminowy model dla GTA, Red Dead Redemption, Borderlands i pozostałych tytułów, a zobaczysz, dlaczego Take-Two zdecydowało się zapłacić tyle samo twórcy FarmVille.

Umowa nie dotyczy tylko przekształcenia gier Take-Two w mobilne hity. Take-Two podkreśliło, w jaki sposób ich „wiedza na temat konsoli/PC może być zastosowana do ambicji cross-play Zyngi”; Zynga zamierza wkroczyć w gry konsolowe dzięki Star Wars: Hunters, które w tym roku pojawi się na Nintendo Switch, iOS i Androidzie. Take-Two planuje wykorzystać platformę reklamową Chartboost firmy Zynga, aby „skuteczniej pozyskiwać nowych użytkowników i optymalizować zasoby reklam mobilnych”. I tak, może być coś z NFT w przyszłości — Gibeau powiedział podczas poniedziałkowej rozmowy z inwestorami, że „pomysł, że gracze będą grać, aby zarobić lub grać na własność, jest bardzo przekonującym pomysłem, który naszym zdaniem będzie miał nogi jako przemysł, który się rozwija” – twierdzi Decrypt.

Wydaje się jednak prawdopodobne, że największą zmianą po przejęciu jest to, że Take-Two zacznie rozszerzać swoje najważniejsze franczyzy na lukratywny świat darmowych gier mobilnych. Chociaż nie wiemy dokładnie, kiedy pierwsze gry z powiązań Take-Two i Zynga mogą zostać wydane, przejęcie może oznaczać, że następne GTA może nie być tak odległe, jak obawiali się fani — może być po prostu na Twoim telefonie.

Brak postów do wyświetlenia