Z okazji nadchodzącego Black Friday przybliżamy inicjatywy, które powstały w odpowiedzi na Czarny Piątek. Pisaliśmy już o Circular Monday. Przeszedł więc czas na Green Friday. Zielony Piątek nakłania do przemyślanych zakupów i wybierania towarów od firm dbających o środowisko.
Ciemne strony Black Friday
Black Friday nie jest już tylko czasem super przecen. Wraz ze wzrostem popularności na całym świecie, Black Friday stał się dniem, który ma ogromny wpływ na środowisko. Ekolodzy biją na alarm, mówiąc, że ze względu na ogromny zasięg Black Friday w dzisiejszych czasach, to nieformalne święto przecen w zatrważający sposób przyczynia się do nadprodukcji śmieci i zbędnej emisji CO2.
Ekolodzy zwracają uwagę, że przemysł modowy, a to w tej branży Black Friday przyciąga najwięcej konsumentów, jest wciąż drugim najbardziej zanieczyszczającym planetę sektorem. Stanowi on bowiem około 10% wszystkich światowych emisji dwutlenku węgla. Ponoć jedynie ok. 1% wszystkich materiałów wykorzystywanych do produkcji odzieży jest poddawanych recyklingowi, a to oznacza, że większość ubrań trafia na wysypiska śmieci lub jest spalane.
Atrakcyjne rabaty w Black Friday często prowadzą do impulsywnych zakupów, a co za tym idzie, kupowania rzeczy, których ludzie tak naprawdę nie potrzebują i często później wyrzucają. To z kolei prowadzi do marnotrawstwa i nadprodukcji CO2, co pogarsza stan naszej planety.
Green Friday ma niwelować skutki Black Friday
Negatywne skutki, jakie niesie za sobą dla planety Black Friday, można niwelować i taki właśnie cel przyświeca inicjatywie Green Friday.
Green Friday, inaczej Zielony Piątek, pragnie niwelować negatywne skutki Black Friday poprzez namawianie konsumentów do bardziej przemyślanych zakupów, tzn. do kupowania rzeczy, które naprawdę są nam potrzebne, będziemy ich stale używać i nie wyrzucimy po chwili od zakupu. Dzięki temu zapobiegniemy zbędnej nadprodukcji śmieci. Green Friday nakłania również do kupowania rzeczy wysokiej jakości, ponieważ są przydatne do recyklingu. Green Friday sprzyja również ideii „nie nosisz, sprzedaj”. Dawanie rzeczom w dobrym stanie drugiego życia również zapobiega nadmiernej produkcji śmieci. Poza tym Green Friday propaguje kupowanie od firm, które prowadzą produkcję zgodnie z duchem eko, ponieważ ich produkty od momentu powstania do trafienia na pułki sklepowe zostawiły po sobie mniejszy ślad węglowy, niż inne koncerny.
Green Friday sprzyja również przedsiębiorcom
Choć mogłoby się to wydawać niemożliwe, Green Friday sprzyja przedsiębiorcom. W końcu bycie „eko” stało się już tak popularne, że ludzie oczekują, że i kupowane przez nich towary będą „eko”. Green Friday podpowiada przedsiębiorcom, jak być „eko”, żeby przyciągnąć stałych klientów.
Branży beauty proponuje inwestować, chociażby w opakowania z recyklingu lub w opakowania, które nadają się do ponownego użytku. Branży modowej podaje za przykład sklep H&M, do którego można przynosić nieużywane ubrania, za co klienci mogą liczyć na kupony rabatowe. Branży ze sprzętem elektronicznym proponuje wprowadzeniu darmowej naprawy lub możłiwości oddania starego sprzętu w zamian za bon na zakupy.
Powyższe strategie można wykorzystywać w Green Friday albo oferować przez cały rok.
Green Friday przypada na ten sam dzień co Black Friday i nakłania do robienia zakupów z głową.