Chiny przodują na świecie we wprowadzaniu pociągów Maglev.
Podczas gdy świat mierzy się ze zmianami klimatycznymi, loty krótkodystansowe wydają się coraz mniej atrakcyjne dla wielu podróżnych. Zjawisko flygskam (wstydu lotu), które zaczęło się w Skandynawii, już teraz inspiruje wielu podróżnych do ograniczenia podróżowania liniami lotniczymi.
Na dzień dzisiejszy można jasno stwierdzić, że pociągi osiągające ogromne prędkości są najskuteczniejszą alternatywą dla podróży lotniczych w przypadku podróży na odległość do 1100 kilometrów. Przewożąc pasażerów między centrami miast z prędkością co najmniej 290 km/h (180 mil/h), koleje oferują przekonujące połączenie zarówno szybkości, jak i wygody.
Dzięki temu, że kolej pozwala na szybkie przemieszczanie ogromnej liczby osób sprawia, że jest ona znacznie bardziej wydajna niż niesprawdzone koncepcje o małej przepustowości, takie jak np. Hyperloop.
Od lat 80., setki miliardów dolarów zainwestowano w nowe, szybkie koleje o dużej przepustowości w Europie i Azji, zapoczątkowane przez japoński Shinkansen i Train a Grand Vitesse (TGV) we Francji.
W ostatniej dekadzie Chiny stały się niekwestionowanym światowym liderem w tej dziedzinie, budując 38-tysięczną sieć nowych linii kolejowych docierających niemal do każdego zakątka kraju.
Hiszpania, Niemcy, Włochy, Belgia i Anglia rozszerzają europejską sieć o inne kraje, które mają dołączyć do lat 30. XXI wieku.
W 2018 roku ,Afryka zyskała pierwszą szybką kolej wraz z otwarciem linii Al-Boraq w Maroku, a Egipt planuje dołączyć do klubu przed końcem lat 20. XX wieku.
Z kolei Korea Południowa, Arabia Saudyjska i Tajwan ustanowiły trasy dużych prędkości, a Indie, Tajlandia, Rosja i Stany Zjednoczone należą do rosnącej grupy krajów zaangażowanych w budowę nowych linii kolejowych, na których pociągi będą kursować między głównymi miastami z prędkością ponad 250 km/h.
Wobec tego gdzie można podróżować najszybszymi pociągami świata w 2022 roku?
1: Szanghaj Maglev — 460 km/h (Chiny)
Najszybszy na świecie pociąg publiczny jest wyjątkowy nie tylko z powodu prędkości – to jedyne połączenie na świecie, które obecnie przewozi pasażerów za pomocą lewitacji magnetycznej (Maglev), zamiast konwencjonalnych stalowych kół na stalowych szynach.
Łącząc lotnisko Pudong w Szanghaju ze stacją Longyang Road w centrum miasta, osiąga maksymalną komercyjną prędkość 460 km/h, pokonując 30-kilometrową podróż w zaledwie siedem i pół minuty.
Pociągi Maglev, oparte na niemieckiej technologii, poruszają się po podwyższonym torze, a potężne magnesy zapewniają ponadprzeciętnie płynną jazdę bez tarcia.
Korzystając z doświadczenia zdobytego przez ponad dekadę regularnej eksploatacji, Chiny opracowały obecnie własne pociągi Maglev o prędkości 600 km/h, wobec czego mają ambitne plany dotyczące sieci Maglev, w tym linii między Szanghajem a Hangzhou.
2. ICE3 – 330 km/h (Niemcy)
Znana na całym świecie niemiecka marka InterCity Express (ICE) obejmuje dużą rodzinę szybkich pociągów rozmieszczonych na wielu różnych trasach.
Jednak najszybszym członkiem rodziny „White Worm” jest ICE3 o prędkości 330 km/h, który istnieje od 1999 roku. Te smukłe maszyny zostały zbudowane na potrzeby 180-kilometrowego, szybkiego wyścigu Kolonia-Frankfurt i od 2002 roku skróciły czas podróży między dwoma miastami z dwóch godzin i 30 minut do zaledwie 62 minut!
Normalna prędkość eksploatacyjna to 300 km/h, ale gdy się spóźniają, ICE3 mogą poruszać się z prędkością do 330 km/h. Podczas przejazdów testowych, osiągnięta została maksymalna prędkość 368 km/h. Kluczem do osiągów ICE3 jest 16 silników elektrycznych rozmieszczonych w ośmioczłonowym pociągu, który zapewnia ogromną moc 11 000 koni mechanicznych.
Flota ICE3 kursuje w całych Niemczech i obejmuje pociągi na trasach międzynarodowych, łączących główne niemieckie miasta z Paryżem, Amsterdamem i Brukselą.
Projekt stanowi również podstawę rodziny pociągów dużych prędkości Siemens „Velaro”, które zostały sprzedane do Hiszpanii, Rosji, Turcji, Chin oraz do Eurostar jako pociągi międzynarodowe drugiej generacji.
3. TGV — 320 km/h (Francja)
Francja pobiła światowy rekord prędkości pociągów konwencjonalnych, ustanowionego 3 kwietnia 2007 r. na zdumiewającej prędkości 574,8 km/h. Przy 150 metrach na sekundę, to prawie dwa razy więcej niż normalnie zaplanowane maksimum Train a Grand Vitesse ( TGV), uznawany na całym świecie za pioniera technologii kolei dużych prędkości!
Pierwsza dedykowana sieć szybkich łączy w Europie jest nadal najbardziej znana i odnosi największe sukcesy, sięgając daleko poza granice Francji. Francuski przemysł kolejowy stopniowo przesuwał granice możliwości pociągów konwencjonalnych od czasów II wojny światowej, bijąc istniejące rekordy w 1955 (331 km/h), 1981 (380 km/h) i 1990 (515,3 km/h).
Obecnie, linie dużych prędkości biegną promieniście z Paryża do Lyonu, Marsylii, Bordeaux, Nantes, Strasburga, Lille, Brukseli i Londynu, a na niektórych trasach pociągi kursują z prędkością do 320 km/h. W ciągu ostatnich 40 lat, pociągi ewoluowały przez kilka pokoleń wraz z rozwojem sieci.
Kultowe pomarańczowe TGV z lat 80. ustąpiły miejsca bardziej zaawansowanym pociągom „Duplex” o dużej przepustowości, zdolnym do pracy w sąsiednich krajach, w tym w Niemczech, Szwajcarii i Hiszpanii.
Planujecie wycieczkę którymś z tych niesamowitych pociągów? Przyznajemy, że przejazd takim środkiem transportu brzmi ekscytująco!