Badania wskazują, że medytacja może poprawić zdrowie jelit!

Date:

Często słyszymy, że medytacja może przynieść korzyści naszemu zdrowiu psychicznemu – od uspokojenia niepokoju, aż po redukcję stresu.

Jednak wydaje się, że praktyka ta może mieć również zauważalny fizyczny wpływ na nasze…wnętrzności!

Badanie, opublikowane niedawno w BMJ General Psychiatry, dotyczyło tybetańskich mnichów buddyjskich, jak i lokalnych mieszkańców i wykazało, że ci, którzy praktykowali regularną medytację, „znacząco wzbogacili” bakterie jelitowe.

Oznacza to, że ci, którzy medytowali, mieli lepszy mikrobiom jelitowy niż osoby, które tego nie robiły.

Dwie dobre formy bakterii jelitowych – Megamonas i Faecalibacterium – znalezione w badaniu, są powiązane z niższym ryzykiem lęku, depresji i chorób serca, a także ze „wzmocnioną funkcją odpornościową”.

Próbki krwi wykazały również, że mnisi mieli niższy poziom cholesterolu niż grupa kontrolna.

W rezultacie naukowcy biorący udział w badaniu doszli do jednoznacznego wniosku: „Długoterminowa tradycyjna medytacja buddyzmu tybetańskiego może pozytywnie wpłynąć na zdrowie fizyczne i psychiczne. Ogólnie rzecz biorąc, wyniki te sugerują, że medytacja odgrywa pozytywną rolę w stanach psychosomatycznych i dobrym samopoczuciu”.

https://cdn.aarp.net/content/dam/aarp/health/healthy-living/2020/12/1140-healthy-gut-illo.imgcache.rev.web.700.403.jpg

Potwierdzają to również wcześniejsze badania (takie jak metaanaliza z 2017 r.), które wykazały, że chociaż stres może zaburzać funkcjonowanie jelit, medytacja może pomóc regulować reakcję organizmu na stres.

Jak poprawić zdrowie jelit:

  1. Spróbuj pokarmów bogatych w prebiotyki (karczoch, czosnek, cebula, por, szparagi, banany, owies, jabłka, siemię lniane i kakao)
  2. Wzbogać swoją dietę o produkty bogate w probiotyki (jogurt grecki, kefir, kapusta kiszona, ciemna czekolada, zupa miso, pikle i kimchi)
  3. Jedz pokarmy bogate w polifenole (kakao, zielona herbata, jagody i pomidory)

Wszystko sprowadza się do połączenia między mózgiem a jelitami (znanego również jako oś jelita-mózg).

Dlatego praktyki medytacji i uważności mogą wpływać na funkcjonowanie lub strukturę twojego mózgu, a to z kolei niesamowicie wpłynie na twoje jelita.

Warto jednak zauważyć, że tybetańscy mnisi praktykują medytację ajurwedy przez co najmniej dwie godziny dziennie, a wielu robi to nawet przez 30 lat – coś, co po prostu nie jest możliwe dla przeciętnego człowieka.

Jednak nadal warto spróbować – każda medytacja ma znaczenie!

tabola

Podziel się :)

UDOSTĘPNIJ POST

Popularn

Więcej
PODOBNE

John Williams ustanowił wyjątkowe dwa rekordy kolejną nominacją do Oscara

John Williams tworzy historię. Dzięki swojej nominacji za muzykę do filmu "Fabelmanowie" kompozytor pobił swój własny rekord największej ilości oscarowych nominacji otrzymanych przez żyjącą osobę.

Znamy nominacje do BAFTA 2023. Kto może zdobyć brytyjskiego Oscara?

Tegoroczna gala rozdania nagród BAFTA odbędzie się 19 lutego. Nagrody zostaną rozdane po raz 76. Spójrzmy więc na tegorocznych nominowanych do brytyjskiego Oscara.

Na Mount Everest mieszkają koty! Spotkasz je na południowej ścianie największej góry świata

Okazuje się, że Mount Everest ma rzadkiego lokatora. Naukowcy z Wildlife Conservation Society odkryli, że na południowej ścianie najwyższej góry świata mieszkają koty!

Chora na raka mówi, że kulturystyka zmieniła życie i pomogła jej na nowo odkryć siebie

Kiedy Grace Guest po raz pierwszy zaczęła odczuwać zmęczenie,...